SEO-enthousiastelingen en SEA-professionals hebben altijd de neiging gehad om apart te werken zonder rekening te houden met de ander. En toch zijn SEO en SEA technieken complementair. Bedrijven kunnen geweldige resultaten behalen door beide methoden te combineren om snel op de zoekmachine resultaten (SERP) te scoren.
Wat hebben ze gemeen? Wat onderscheidt hen? Hoe kunnen deze twee strategieën tegelijkertijd worden geïmplementeerd zonder elkaar te schaden?
Als je interesse hebt, lees dan verder.
SEO versus SEA: wat is het verschil?
De eerste heeft betrekking op linkbuilding strategie en organische verwijzingen, terwijl de tweede beperkt is tot betaalde verwijzingen. Beide zijn gerelateerd aan Google en hebben een gemeenschappelijk doel: een website positioneren op strategische vragen om meer bezoekers en verkopen te genereren.
SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) zijn tegenwoordig de twee belangrijkste strategische tools die merken gebruiken om de top 3-posities van Google te bereiken of te behouden. Kijk voor meer informatie bij SEA Zwolle.
Het eerste grote verschil tussen de twee is de positie van Adwords-advertenties.
Adwords advertenties
Het valt op dat de betaalde advertenties die via Google Adwords worden gegenereerd, bovenaan de pagina met zoekresultaten worden gepositioneerd. Precies waar de ogen van online gebruikers van nature op rusten. Dit is geen toeval. Aangezien het Google zelf is die SEA-inkomsten verzamelt, is het gemakkelijk te begrijpen waarom Adwords-advertenties voor de organische resultaten worden geplaatst.
Eye-tracking
Vóór 2010 hadden eye-tracking-onderzoeken de beroemde gouden driehoek geïdentificeerd. Het gebied waarin het van vitaal belang was om ooit gezien te worden door gebruikers en om jouw verkeer op gang te brengen. Destijds zagen weinig gebruikers een verschil tussen betaalde advertenties en organische resultaten, maar dat is nu niet meer het geval.
Het laat zien dat gebruikers minder tijd aan advertenties besteden en eerder naar andere resultaten zoeken. Deze verschuiving in het bekijken van zoekresultaten wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door mobiel gebruik met scrollen van boven naar beneden en scherm scannen.
Betaalde advertenties versus organische resultaten: wat levert de meeste klikken op?
Klikken zijn per definitie de meest onthullende indicator van wat online gebruikers werkelijk doen en wat hen het meest aantrekt.
Er is een duidelijke toename van het aantal klikken op organische resultaten voorbij het 1e resultaat, wat inhoudt dat websites van de 2e tot de 10e positie (vrijwel alle op de 1e pagina op Google) profiteren van een betere zichtbaarheid dan voorheen.
Als je je website via een Adwords-advertentie en tussen de eerste organische zoekresultaten positioneert, heb je strategisch gezien alle kans om veel bezoekers naar je website te trekken. Deze dubbele positionering op Google geeft je autoriteit een boost.
Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is puur financieel. Terwijl de eerste intern kan worden bewerkt of kan worden toevertrouwd aan een gespecialiseerde externe provider, gaat de tweede alleen via Google en bestaat eenvoudigweg uit het kopen van iemands positie op een veiling op een bepaald trefwoord.