5 effectieve marketingstrategieën voor startups

Het starten van een bedrijf kan een uitdaging zijn, maar het echte werk begint pas nadat je voor het eerst je deuren opent. Van branding tot het opbouwen van een digitale aanwezigheid en het aantrekken van klanten voor je bedrijf, hier zijn vijf strategieën om te helpen bij marketing voor startups. Ontdek vandaag nog hoe https://www.convins.eu jou kan helpen bij de marketing voor je startup.

1. Leg de Basis voor Startup Marketing

Voordat je een succesvol marketingplan voor je bedrijf kunt lanceren, wil je ervoor zorgen dat je een goede basis hebt. Dit kan betekenen dat je een goed begrip moet hebben van:

Wat marketing is

  • Het gebruik van marktonderzoek om je bedrijf te helpen
  • Het gebruik van verschillende kanalen om je bedrijf te promoten

Leer de Basis van Marketing voor Startups

Veel mensen vragen zich af: “Wat is marketing?” En nog meer vragen zich af hoe ze de bekendheid van hun bedrijf kunnen vergroten met een beperkt budget. Het goede nieuws is dat je een succesvol marketingplan kunt creëren zonder eindeloze middelen. Je moet gewoon creatief zijn met hoe je jouw kleine bedrijf op de markt brengt.

Van lokale advertenties tot zoekmachineoptimalisatie, het kan een goed idee zijn om vertrouwd te raken met enkele basisprincipes van marketing. Deze methoden kunnen je helpen om je bedrijf te verkopen zonder dat je daarvoor veel geld hoeft uit te geven.

Ontwikkel Bedrijfsbranding

Je wilt dat je klanten en cliënten als eerste aan jouw bedrijf denken. Om dat te bereiken, heb je een sterk merk nodig. Bedrijfsbranding houdt in dat je verbinding maakt met je klanten zodat ze een blijvend, positief beeld van je bedrijf hebben. Dit gaat verder dan alleen je visuele merk of logo. Het omvat ook de stem van je bedrijf en een strategie om het publiek te laten zien waar je voor staat en waar je bedrijf voor staat.

 

Voer Marktonderzoek uit

Om je bedrijf succesvol te kunnen vermarkten, moet je weten wie je klanten zijn en wat ze van je bedrijf vinden. Dat is waar marktonderzoek van pas komt. Dit soort gegevens kan je helpen te begrijpen welk product of dienst in trek is, wat je bedrijf competitiever kan maken.

Marktonderzoek omvat meer dan alleen klantfeedback. Je kunt bijvoorbeeld een SWOT-analyse uitvoeren om de sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen van je bedrijf te onderzoeken. Deze oefening kan je helpen te bepalen waar je bedrijf staat in de competitieve markt.

Stel een Digitale Aanwezigheid In

Wist je dat 97% van de mensen zoekmachines gebruikt om een bedrijf te vinden? Daarom is het zo belangrijk om ervoor te zorgen dat je bedrijf een digitale aanwezigheid heeft. Een goede eerste stap om mensen je bedrijf digitaal te laten vinden, is het bouwen van een website. Het kost misschien tijd om te maken, maar de investering is de moeite waard en kan je helpen om beter contact te maken met je klanten.

Nadat je je website hebt gelanceerd, kun je webanalyse gebruiken om het verkeer te volgen. Dit zal je ook helpen te begrijpen hoe je je site moet bijwerken om mensen te helpen het te vinden wanneer ze zoeken.

2. Ontwikkel een Marketingplan voor Startups

Een marketingplan is een geschreven document dat de promotionele en brandingstrategieën van je bedrijf beschrijft. Als je klaar bent om je eerste marketingplan te maken, zorg er dan voor dat het het volgende omvat:

  • Wat je bedrijf doet
  • Wie je klanten zijn
  • Hoe je van plan bent om te adverteren naar je doelgroep

Je wilt misschien aan deze marketingplanbasics denken om je te helpen beginnen met je strategie:

Bepaal je Unique Selling Proposition (USP)

Wanneer je nadenkt over je Unique Selling Proposition van je bedrijf, vraag jezelf dan af wat het uniek maakt. Beschrijf je bedrijfsmodel, producten of diensten, en aan wie je probeert te verkopen.

Je wilt misschien ook een visieverklaring maken om op te nemen in je marketingplan. Terwijl een Unique Selling Proposition je bedrijf op dit moment beschrijft, legt een visieverklaring uit wat je bedrijf wil zijn. Het beschrijft hoe je wilt dat je werknemers en het publiek je bedrijf zien, en het toont de richting die je wilt dat het neemt.

Definieer je Doelmarkt

Een van de zes principes van reclame voor kleine bedrijven is het definiëren van je doelmarkt en klanten. Het kennen van belangrijke informatie over je klanten, zoals hun leeftijd of geslacht, kan je helpen te zien wie je producten wil hebben.

 

Je kunt ook klantinzichten verzamelen om je een beter idee te geven van wat je klanten van je bedrijf vinden. Dit soort feedback kan je laten zien wat werkt met je bedrijf en welke gebieden mogelijk verbeterd moeten worden.

Stel Kernmetrieken en Belangrijke Prestatie-Indicatoren (KPI’s) in

Je marketingplan is niet compleet zonder marketingdoelstellingen. Je plan moet korte- en langetermijndoelstellingen bevatten, maar stop daar niet. Het is een goed idee om een marketingstrategie of marketingtactieken bij elke doelstelling op te nemen, zodat duidelijk is hoe je bedrijf elk doel wil bereiken.

Stel een Budget In

Het marketingplan van je bedrijf kan duur zijn, daarom is het instellen van een budget belangrijk. Je plan kan de totale kosten bevatten, evenals een budget voor marketingcampagnes die je wilt uitvoeren. Je weet dan hoeveel geld je hebt om uit te geven aan verschillende marketingmethoden, en je verlaagt de kans dat je te veel uitgeeft.

Nadat je een budget hebt ingesteld en je campagnes hebt uitgevoerd, kun je ROI meten. Je return on investment kan helpen om te vergelijken hoeveel winst je campagne heeft gegenereerd met hoeveel je hebt uitgegeven om te zien of je marketinginspanningen de moeite waard waren. Zelfs als je beseft dat een van je campagnes geld heeft verloren, of een negatieve ROI heeft gehad, is dit soort informatie waardevol om je te helpen noodzakelijke veranderingen in je marketingstrategie aan te brengen.

3. Sociale Media Marketing voor Startups

Je digitale marketingstrategie voor je startup kan verder gaan dan alleen het maken van een website. Je moet misschien ook sociale media marketing gebruiken om klanten op een ander platform te bereiken.

Stel een Sociale Media Marketingplan In

Sociale media marketing biedt je een grotere kans om mond-tot-mondreclame te creëren en je merk op te bouwen. Wanneer je een sociale media marketingplan opstelt, is het een goed idee om sociale media te integreren met traditionele media. Door beide plannen samen te laten werken, kun je je marketingresultaten vermenigvuldigen en mogelijk meer succes zien.

Vestig een Aanwezigheid op Sociale Media Platforms

Als je het aantal mensen dat verschillende sociale kanalen gebruikt overweegt, is het logisch waarom je op sociale media aanwezig moet zijn. Elk sociaal kanaal biedt je een mogelijkheid om je bedrijf te marketen. Bedrijven creëren altijd nieuwe platforms, maar de belangrijkste sociale media platforms zijn:

Je hebt misschien niet de tijd of middelen om een aanwezigheid op elk platform te ontwikkelen. Maar het opnemen van een strategie in je marketingplan om een bedrijfsprofiel op verschillende sociale kanalen te hebben, kan je helpen om succesvoller te zijn.

Ontwikkel Relevant, Deelbaar Content

Het is niet voldoende om alleen maar digitaal aanwezig te zijn. Je bedrijf moet ook deelbare content creëren. Hoewel het belangrijk is om regelmatig te posten om mensen naar je pagina te laten kijken, vergroot de creatie van deelbare content de verspreiding van je boodschap. Stel je voor wat er zou gebeuren als iets dat je bedrijf heeft gepost viraal zou gaan. Je betrokkenheid op sociale media zou toenemen en aanzienlijk meer mensen zouden je bedrijf zien en horen.

4. Verdiende Media Marketing voor Startups

Het opnemen van public relations (PR) als een marketingkanaal helpt mensen buiten je bedrijf te begrijpen wat je bedrijf is en doet. Een goede public relations-strategie creëert een sterk beeld van je bedrijf.

Ontwikkel een Public Relations Strategie

Weet je niet zeker hoe je je PR-strategie moet starten? Enkele PR-basics voor beginners zijn:

Persberichten

Evenementensponsoring

Artikelen

Als je bedrijf binnen een bepaald gebied werkt, kan je PR-strategie zich richten op lokale advertenties, zoals advertenties in kranten of op lokale radiostations. Door te adverteren voor mensen die mogelijk daadwerkelijk gebruik maken van je producten of diensten, bespaar je geld omdat je geen grootschaliger PR-plan hoeft uit te voeren.

Neem Contact op met Journalisten

Je marketingplan moet een strategie bevatten om journalisten te laten schrijven over je bedrijf. Begin met het sturen van je persberichten naar hen. Als ze een verhaal schrijven, zullen meer mensen over je weten, en het is gratis reclame voor je bedrijf.

Stimuleer Verwijzingsmarketing

Mond-tot-mondreclame is beproefd en waar. Het is een onbetaalde vorm van promotie waarbij je tevreden klanten anderen over je bedrijf vertellen en wat ze er leuk aan vinden. Het is geloofwaardig, gratis en het werkt.

Je kunt een verwijzingsprogramma toevoegen aan je marketingplan. Met dit soort mond-tot-mondreclame creëer je prikkels voor mensen om anderen naar je bedrijf te verwijzen. Of je nu een speciale korting of cadeaubon aanbiedt, verwijzingsmarketing kan je bedrijfsmerk helpen groeien.

5. Content Marketing voor Startups

Maak het gemakkelijker voor mensen om je bedrijf te vinden op zoekresultaten van zoekmachines via contentmarketing. Met dit type marketing maak je inhoud over onderwerpen en onderwerpen die verband houden met je bedrijf om mensen te helpen je bedrijf op internet te vinden.

Bouw een Blog voor je Startup

Contentmarketing maakt gebruik van zoekmachineoptimalisatie om je rangschikking in zoekresultaten te verhogen. Je marketingplan moet bevatten welke soorten content je gaat creëren. Of het nu gaat om een artikel of video, de inhoud van je bedrijf zal je ook helpen om de stem van je merk vast te stellen. Zo kunnen je lezers, die mogelijk potentiële klanten worden, begrijpen hoe je bedrijf hen kan helpen bij het aanpakken van hun behoeften.

Startup E-mailmarketing

Je wilt misschien e-mailmarketing opnemen in je strategie. E-mail geeft je een manier om een massale communicatie te verzenden en een breed netwerk van mensen te bereiken. Maar je moet oppassen dat je niet te promotioneel bent in je e-mail, anders loop je het risico dat mensen het bericht verwijderen. Je wilt ook zorgen voor een pakkende onderwerpregel om lezers te verleiden de e-mail te openen.

Bron: Convins

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.